Miksi koulurauhatyö on tärkeää?

Ensi syksynä valtakunnallinen koulurauha julistetaan Helsingissä. Koulurauha-vuoden teeman ja toiminnan sekä julistustapahtuman ideointi aloitettiin jo viime vuoden lopussa ja tammikuussa me pilottikouluista koottu työryhmä, yhteensä 30 oppilasta, kokoonnuimme Lohjalle Lohirannan leirikeskukseen kahden päivän mittaiselle suunnitteluleirille ideoimaan tulevaa tapahtumaa, koulurauhan julistustekstiä ja erilaista hyvää yhteishenkeä edistävää toimintaa tulevalle lukuvuodelle. Leirillä tehtiin paljon ryhmätöitä. Oppilaat tutustuivat toisiinsa ja suunnittelevat koulurauhatapahtumaa ja -vuotta. Ja tietenkin syötiin todella hyvää ruokaa… Koulurauha leiri

Lähdimme mukaan suunnittelemaan koulurauhan julistusta, koska mielestämme on tärkeää auttaa ja tehdä jotain, jotta voi vaikuttaa asioihin. Haluamme tiedottaa ihmisille, että kiusaaminen on vakavaa ja että oppilaat tahtovat olla tekemässä hyviä tekoja koulussa. Ja tietysti on mukavaa päästä itse ideoimaan Koulurauha-vuoden teemaa ja päästä päättämään ohjelmasta ja siitä, minkälainen Helsingissä järjestettävästä tapahtumasta tulee. Koulurauha-työryhmässä olemme keskustelleet paljon siitä, että jos on jotain asioita, mihin ei ole tyytyväinen, niin kannattaa yrittää vaikuttaa. Vaikuttamistakin voi tehdä monella tavalla. Jos saa jonkin idean koulun kehittämiseksi, mutta ei itse halua lähteä viemään asiaa eteenpäin, niin voi sanoa asiasta jollekin sellaiselle joka on mukana esimerkiksi oppilaskunnan hallituksessa. Joku muu voi olla innokas viemään juuri sitä omaa ideaa eteenpäin.

Miksi on tärkeää edistää koulurauhaa koulussa?

Koulurauhan syntymiseen vaikuttaa paljon koulun ilmapiiri. Jos koulussa on sellainen ilmapiiri, että jokainen voi olla oma itsensä eikä tarvitse miettiä hyväksyvätkö muut minua, tulee koulusta sellainen paikka, josta oppilaat tykkäävät. Ja varmasti opettajatkin. Hyväksyvässä ilmapiirissä voi keskittyä paremmin ja oppia enemmän. Koulussa pitäisi tehdä asioita mahdollisimman monilla erilaisilla tavoilla, sillä kaikki oppilaat voivat olla hyviä jossakin ja silloin kun saa onnistumisen kokemuksia niin opiskelu tuntuu hauskemmalta, jolloin ihmiset koulussa ovat iloisempia ja ystävällisempiä toisilleen. Aina voi oppia myös toimimaan toisin. Jos joskus tekee jotain väärää koulussa niin siihen ei pidä jäädä kiinni, vaan aina tulee uusi mahdollisuus tehdä toisin ja paremmin.

Kun tapaa jonkun uuden ihmisen näkee hänestä aluksi vain ulkoisia asioita. Mutta kun tutustuu paremmin niin oppii tietämään, millainen toinen on sisimmässään. Koulu on niin paljon muutakin kuin vain pelkkää oppimista. Siksi on tärkeää, että koulussa järjestetään erilaisia tapahtumia, joissa tutustuu muihin. Koulurauha-vuoden aikana järjestettävissä tapahtumissa ujotkin lapset, jotka eivät muuten välttämättä uskalla puhua toisille, voivat saada tilaisuuden saada uusia ystäviä.100 kivaa asiaa koulussa

Ensi lukuvuoden aikana toimimme niin, että koulusta ja oppilaitoksesta tulee 100 kertaa enemmän meidän näköinen paikka.

Suomen 100-vuotisjuhlien hengessä Koulurauha-vuoden teema ensi lukuvuodelle onkin: 100 kertaa meidän koulu – Oikeus olla ja unelmoida.

Tulkaa kaikki mukaan tekemään sellaista koulua, jossa jokainen viihtyy ja saa olla oma itsensä!

Helsingin Koulurauha-työryhmän oppilaat
Aleksis Kiven peruskoulu, Grundskolan Norsen, Maatullin ala-aste, Meilahden yläaste, Siltamäen ala-aste, Tehtaankadun ala-aste, Zacharias Topeliusskolan